Direktlänk till inlägg 14 oktober 2011

Introdution Själavård och förbön.

Av Känslokällan - 14 oktober 2011 01:05

Till att börja med kan de vara bra o reda ut vad jag menar med Själavård och Förbön.

Själavård- att vårda själen, att som medmänniska eller anställd samtala med människor som på ett eller annat sätt befinner sig i kris.

Med förbön mennar jag främst när man ber för någon på plats med handpåläggning dvs att man lägger händerna på kroppen på den man ber för.

Nu när vi rett ut vad jag menar med de orden så är de dags o förklara varför jag vill skriva om detta ämne. Under mina år i olika församlingar så har jag både fått förbön och själavård men oxå fungerat som både förebedjare och själavårdare.

Och då jag själv varit den som fått tagit emot så har jag flera gånger råkat ut för fel behandling av personer som vill så rätt men gör så fel. Personer som har läst bibeln och kanske undervisats om hur man ska göra men som missar en viktig del, och de är att möta individen.

Jag har själv upplevt och har även pratat med andra som upplevt hur de nästan blivigt andligt våldtagna, just för att förebedjaren inte lyssnar in individen utan kör på enligt sin mall och sin tro eller som helt tvärtom inte känt sig tagna på allvar. Därför vill jag ta o se på hur Jesus gjorde när han mötte människor.


Som jag tänker nu kommer nästa inlägg bestå av tre delar

1. Ser vi ut i från olika bibel ord hur jesus möter människors behov.

2. Gå in djupare i Jesu möte med den samariska kvinnan

3. Sammanfatta och ge några konkreta tips på saker jag tänkt på kan vara bra i förbön och själavårds situationer.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Känslokällan - 8 juni 2013 22:06

I psaltaren 23 beskriver psalmisten hur Gud är med genom livet och leder och beskyddar oss. Han skriver bla " ..om jag än vandrar i dödsskuggans dal så fruktar jag intet ont.." Den senaste tiden har denna vers fått betyda väldigt mycket för mig d...

Av Känslokällan - 12 januari 2013 23:28

Vem vill Gud använda?? 1 kor 1:28 Och det som i världen var svagt, det utvalde Gud, för att han skulle låta det starka komma på skam. Och det som i världen var ringa och föraktat, det utvalde Gud -- ja, det som ingenting var -- för att han...

Av Känslokällan - 12 januari 2013 22:21

  I 5 mosebok 4:29 säger Han ,När du söker mig med hela ditt hjärta, ska du finna mig. Han gömmer sig med andra ord inte utan vill finnas hos oss. Vill stötta och hjälpa oss. Även om vägen är svår så finns Han vid vår sida. Jesaja 43: 2 säger; O...

Av Känslokällan - 12 januari 2013 21:55

Redan i första boken i bibeln i första kapitlet kan vi läsa att Gud skapade människan till sin avbild, till Sin avbild skapade Han henne, till man och kvinna skapade Han dem. Och Gud välsignade dem ....” (1 Mos 1:27-28) Så här börjar hela mänis...

Ovido - Quiz & Flashcards