Direktlänk till inlägg 12 januari 2013

Kan Gud använda mig?

Av Känslokällan - 12 januari 2013 23:28

Vem vill Gud använda??

1 kor 1:28 Och det som i världen var svagt, det utvalde Gud, för att han

skulle låta det starka komma på skam. Och det som i världen var

ringa och föraktat, det utvalde Gud -- ja, det som ingenting var

-- för att han skulle göra det till intet, som någonting var.


De är så lätt att känna sig liten och värdelös och när man gör det så blir det lätt att man tror att Gud också ser än som det.

Man tittar och jämför sig med andra och sätter dem på pedistal och tror att om jag bara vore si eller så , så kunde Gud använda mig.


När vi läser bibeln så läser vi om hur lärjungar och profeter får vara med om stora ting. Hur Gud använder dem för sitt verk. Men vilka var dom?? Var de bara massa med stora, perfekta människor ???

Låt oss kolla lite på vilka dom var.


Kung David Började sitt liv som den yngste sonen i en barna skaran, han jobbade som herde. Dvs han var inte direkt märkvärdig. Ingen stor och perfekt person. Kung David var svartsjuk och otrogen. Han såg till att få en kvinnas man dödad pga att Han blev förälskad i henne.


Trots detta så skriver Bibeln att Han var en man efter Guds hjärta.

Gud ser inte till våra misslyckanden utan Han ser till vad vårt hjärta vill.


Petrus var impulsiv, han hög örat av överstprästens tjänare och han förnekade Jesus.

Tomas tvivlade trots att Jesus förutsagt allt som skulle hända.

Paulus förföljde de kristna

Sakaius var en tullkänsteman som stal pengar.


Ingen av dessa var i sig själv stora och tillräckligt bra.

Nej tvärtom dom var trasiga och med mycket fel och brister.

Men just därför så kunde Gud använda dom.

Om de själv hade varit perfekta så hade dom ju lätt själva kunnat ta på sig äran. Men nu var dom trasiga och sprukna precis som du och jag. Men när vi är svaga ja då blir Gud stor i oss. Och när Gud är stor i oss kan vi få vara med och göra under i Hans namn.


Gud tycker inte om synden och misstagen vi gör. Men Han vet att vi är människor och Han ser till vad vårt hjärta igentligen vill.


Aposteln Paulus beskriver detta förhållande i Rommarbrevet 7:15 och 18-19:...jag förstår inte mitt sätt att handla. Det jag vill, det gör jag inte, men det jag avskyr, det gör jag. Jag vet att det inte bor något gott i mig, det vill säga i min köttsliga natur. Viljan finns hos mig, men inte förmågan att göra det som är gott. Det goda som jag vill, det gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag. Men om jag gör det jag inte vill, då är det inte längre jag som handlar, utan synden som bor i mig.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Känslokällan - 8 juni 2013 22:06

I psaltaren 23 beskriver psalmisten hur Gud är med genom livet och leder och beskyddar oss. Han skriver bla " ..om jag än vandrar i dödsskuggans dal så fruktar jag intet ont.." Den senaste tiden har denna vers fått betyda väldigt mycket för mig d...

Av Känslokällan - 12 januari 2013 22:21

  I 5 mosebok 4:29 säger Han ,När du söker mig med hela ditt hjärta, ska du finna mig. Han gömmer sig med andra ord inte utan vill finnas hos oss. Vill stötta och hjälpa oss. Även om vägen är svår så finns Han vid vår sida. Jesaja 43: 2 säger; O...

Av Känslokällan - 12 januari 2013 21:55

Redan i första boken i bibeln i första kapitlet kan vi läsa att Gud skapade människan till sin avbild, till Sin avbild skapade Han henne, till man och kvinna skapade Han dem. Och Gud välsignade dem ....” (1 Mos 1:27-28) Så här börjar hela mänis...

Av Känslokällan - 12 januari 2013 19:35

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=9Q5T9RYLiG4#!     Faderns Kärleksbrev Mitt barn Du vet kanske inte vem jag är, men jag känner dig Psalm 139:1 Jag vet när du sitter och när du står Psalm 139:2 Jag är förtrogen med ...

Ovido - Quiz & Flashcards