Direktlänk till inlägg 12 januari 2013

Vem är jag.. Del 2

Av Känslokällan - 12 januari 2013 22:21


I 5 mosebok 4:29 säger Han ,När du söker mig med hela ditt hjärta,

ska du finna mig. Han gömmer sig med andra ord inte utan vill finnas hos oss. Vill stötta och hjälpa oss. Även om vägen är svår så finns Han vid vår sida. Jesaja 43: 2 säger; Om du än måste gå genom vatten, är jag med dig,
eller genom strömmar, så skall de inte dränka dig. Om du än måste gå genom eld, skall du inte bli svedd, lågan skall inte bränna dig.

I dessa rader så lovar Gud att även om vi får gå igenom lidelser här i livet så överger Han oss inte. Det kvittar vad vi får gå igenom Han lämnar inte vår sida.

I psaltaren 23 kan vi läsa att om vi än vandrar i dödsskuggans dal så skall Han inte övergre oss. Det står inte att Han ska ta oss bort från plågan men de står att Han ska vara med och leda oss igenom.


Mann kan ju tycka att Han borde befria oss från våra plågor men Gud gav människan en fri vilja och då Människan valde att Synden (redan i paradiset) så fick det till följd att synden kom in i världen och ondskan i världen drabbar oss. Gud tar inte bort vårt lidande men Han hjälper oss i genom det och Han stannar vid vår sida hela tiden. Han vill använda våra erfarenheter till att hjälpa andra.


Men vill då Gud att vi ska ha det så här svårt?
Nej, synden har aldrig varit nått Gud velat. Men nått Han tvingats godta i denna världen efter som vi männsikor valde in det. Men i Jesaja 43:4. så säger Han “... du är dyrbar i mina ögon,högt aktad och älskad av mig,....”

Behövs knappt sägas nått mer, de står ju verkligen rakt ut hur älskade vi är av Gud. Om vi läser vidare i Jer 29:11 så står det.

Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HERREN, nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp. “


Gud har en plan för våra liv. Han tycker inte om att vi plågas men när vi nu drabbas av världens ondska så vill Han använda våra erfarenheter för att hjälpa andra. Men Han vill också hjälpa oss, ge oss hopp om framtiden. Därför kan vi trots att de nu är tungt och jobbigt veta att Han är med oss mitt i det tunga och att Han förbreder för oss en framtid. Vi kan hålla fast vid det hoppet och få kraft att kämpa vidare. Hur mörkt det än ser ut runt oss hur de än stormar och blåser behöver vi inte vara rädda för Gud finns vid vår sida.

Jer 29:12-13 “Ni skall kalla på mig och komma och be till mig, och jag skall höra er. Ni skall söka mig, och ni skall också finna mig om ni söker mig av hela ert hjärta.”


Ps 139:5 -12

Du omsluter mig på alla sidor och håller mig i din hand.
6 En sådan kunskap är mig alltför underbar, 
den är så hög att jag ej kan förstå den.

7 Vart skall jag gå för din Ande, vart skall jag fly för ditt ansikte? 
8 Om jag far upp till himlen, är du där, 
bäddar jag åt mig i dödsriket, är du där. 
9 Tar jag morgonrodnadens vingar, gör jag mig en boning ytterst i havet, 
10 skall också där din hand leda mig och din högra hand fatta mig. 
11 Om jag säger: "Må mörker falla över mig 
och ljuset bli natt omkring mig", 
12 så är mörkret inte mörkt för dig, natten skall lysa som dagen 
och mörkret vara som ljuset.

Var vi än är, hur vi än strular till det så finns Gud alltid där. Tycker texten ovan verkligen ger den tryggheten. Vad som än händer vart jag än hamnar så behöver jag inte frukta utan Han finns vid min sida.

Med detta inte sagt att jag inte är rädd eller att vi inte får vara rädda.

Gud har full förståelse för även Han genom Jesuus har ju varit rädd och haft ångest. Så Han har full förståelse för hur vi känner.

Men Han vill påminna oss om sin närvaro.


I Sefanja 3:17 läser vi HERREN, din Gud, bor i dig, en hjälte som frälsar. 
Han gläder sig över dig med lust, han tiger stilla i sin kärlek, 
han fröjdas över dig med jubel."

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Känslokällan - 8 juni 2013 22:06

I psaltaren 23 beskriver psalmisten hur Gud är med genom livet och leder och beskyddar oss. Han skriver bla " ..om jag än vandrar i dödsskuggans dal så fruktar jag intet ont.." Den senaste tiden har denna vers fått betyda väldigt mycket för mig d...

Av Känslokällan - 12 januari 2013 23:28

Vem vill Gud använda?? 1 kor 1:28 Och det som i världen var svagt, det utvalde Gud, för att han skulle låta det starka komma på skam. Och det som i världen var ringa och föraktat, det utvalde Gud -- ja, det som ingenting var -- för att han...

Av Känslokällan - 12 januari 2013 21:55

Redan i första boken i bibeln i första kapitlet kan vi läsa att Gud skapade människan till sin avbild, till Sin avbild skapade Han henne, till man och kvinna skapade Han dem. Och Gud välsignade dem ....” (1 Mos 1:27-28) Så här börjar hela mänis...

Av Känslokällan - 12 januari 2013 19:35

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=9Q5T9RYLiG4#!     Faderns Kärleksbrev Mitt barn Du vet kanske inte vem jag är, men jag känner dig Psalm 139:1 Jag vet när du sitter och när du står Psalm 139:2 Jag är förtrogen med ...

Ovido - Quiz & Flashcards