Direktlänk till inlägg 23 september 2012

Del 1 Hur möter Jesus folk i nöd.

Av Känslokällan - 23 september 2012 03:20

Ledsen att de har tagit ett bra tag nu sedan jag skrev men nu ska jag försöka att skriva  i alla fall första delen i Själavårds avsnittet.

Detta går egentligen att göra oerhört stort men tänkte att vi ska se på några tillfällen då Jesus möter personer i nöd. Och ser hur Han möter dem.


Matt 8 - Jesus botar en spetälsk

1 När han gick ner från berget, följde mycket folk efter honom. 2 Då kom en spetälsk *fram och föll ner för honom och sade: "Herre, om du vill, kan du göra mig ren." 3 Jesus räckte ut handen och rörde vid honom och sade: "Jag vill. Bli ren!" Genast blev mannen ren från sin spetälska. 4 Och Jesus sade till honom: "Se till att du inte talar om detta för någon, men gå och visa dig för prästen och bär fram den offergåva som Mose har föreskrivit, till ett vittnesbörd för dem."*
 
I denna berättelse tycker jag har ett par saker som är viktiga att lyfta fram.
1:a  Jesus gensvarar på manens tro på att Jesus kunde bota.
2:a  Jesus talar om att Han VILL hela.
3:a  Jesus uppmanar honom att gå och visa sig för prästerna och bära fram offergåva.
 
Den tredje saken att visa sig för prästen tänker jag (OBS detta är mina egna tankar) beror på att på den tiden var prästerna centrala personer och om man blivigt frisk från en svår sjukdom så var de hos prästerna man blev "friskskrivna". 
Offergåvan offrade man för att tacka Gud för saker, och att Offra denna gåvan var som ett vittnesbörd på att det var Gud som hade helat honom.
 
 
 

Matt 8- En hednisk officers tro

5 Då Jesus var på väg in i Kapernaum, kom en officer * fram och bad honom: 6 "Herre, min tjänare ligger lam där hemma och har svåra plågor." 7 Jesus frågade honom: "Skall då jag komma och bota honom?" 8 Officeren svarade: "Herre, jag är inte värd att du går in under mitt tak, men säg bara ett ord, så blir min tjänare frisk. 9 Också jag är en man som står under andras befäl, och jag har soldater under mig. Säger jag till en: Gå, så går han, och till en annan: Kom, så kommer han, och till min tjänare: Gör det här, så gör han det." 10 När Jesus hörde det, blev han förvånad och sade till dem som följde honom: "Amen säger jag er: I Israel har jag inte hos någon funnit en så stark tro. 11 Jag säger er: Många skall komma från öster och väster och ligga till bords med Abraham och Isak och Jakob i himmelriket. 12 Men rikets barn skall kastas ut i mörkret utanför. Där skall man gråta och skära tänder." 13 Till officeren sade Jesus: "Gå, som du tror skall det ske dig." Och i samma ögonblick blev hans tjänare frisk.
 
Det jag fastnade vid här är att Jesus botade och drev ut onda andar med ETT ord. Dvs Jesus gjorde inte en stor scen av det som hände utan Han botade dem med ETT ord.
 

Matt 8 -Jesus botar de sjuka

14 Jesus kom hem till Petrus hus och fick se att Petrus svärmor låg sjuk i feber. 15 Han rörde vid hennes hand, och då lämnade febern henne, och hon steg upp och betjänade honom. 16 När det blev kväll, förde man till honom många besatta. Och han drev ut de onda andarna med ett ord och botade alla sjuka, 17 för att det skulle uppfyllas som var sagt genom profeten Jesaja: Han tog på sig våra svagheter, och våra sjukdomar bar han. *
 
*Jesus lade sin hand på hennes hand.   
 

Matt 8 -Jesus stillar stormen

23 Jesus steg i båten, och hans lärjungar följde honom. 24 Då blåste det upp till full storm på sjön, och vågorna slog över båten. Men han sov. 25 De gick då fram och väckte honom och sade: "Herre, hjälp! Vi går under." 26 Han sade: "Varför är ni rädda? Så lite tro ni har!" Sedan reste han sig och talade strängt till vindarna och sjön, och det blev alldeles lugnt. 27 Männen häpnade och sade: "Vem är han? Till och med vindarna och sjön lyder honom."
 
Här handlar de inte som i de tidigare fallen om helande utan i detta fall är lärjungarna i en nöd, värdsligt sett så var dom i dödsfara och de fruktade för sinna liv. 
 
1:a "Var inte rädda"
2:a  Stillar stormen
 
"Var inte rädda" Jesus vill påminna dem om att de inte behövde va rädda. Att Jesus hade allt i sin hand. Och när han har påmint dem om det så stillar han stormen dvs han tar dem ut ur krisen.
  

Matt 9- Jesus botar en lam man

1 Jesus steg i en båt och for över sjön och kom till sin egen stad.* 2 Där förde de till honom en lam man, som låg på en bädd. Och då han såg deras tro, sade han till den lame: "Var vid gott mod, mitt barn. Dina synder är förlåtna." 3 Några skriftlärda tänkte: "Han hädar." 4 Jesus såg deras tankar och sade: "Varför tänker ni så ont i era hjärtan? 5 Vilket är lättast att säga: Dina synder är förlåtna, eller att säga: Stig upp och gå? 6 Men ni skall veta att Människosonen har makt här på jorden att förlåta synder." Sedan sade han till den lame: "Stig upp, ta din bädd och gå hem!" 7 Då steg mannen upp och gick hem. 8 När folket såg det, greps de av fruktan och prisade Gud, som hade gett sådan makt åt människor.*
 
 
1:a Dina synder är förlåtna
2:a Ta din säng och gå.
 
Jesus såg till manens inre och såg hans behov att syndernas förlåtelse och mötte det. Men han såg även manens kroppsliga behov och mötte även dem. 
Jag tror att Jesus ser till hela vår mänskligheten till både ande själ och kropp. Och Han vill möta oss på alla nivåer.
 
 

Luk 10- Jesus hos Marta och Maria

38 Medan de var på väg gick Jesus in i en by, där en kvinna som hette Marta tog emot honom i sitt hem. 39 Hon hade en syster, Maria, som satte sig vid Herrens fötter och lyssnade till hans ord. 40 Marta däremot var helt upptagen med allt som skulle ställas i ordning, och hon gick fram och sade: "Herre, bryr du dig inte om att min syster har lämnat mig ensam att sköta allting? Säg nu till henne att hon hjälper mig." 41 Herren svarade henne: "Marta, Marta, du gör dig bekymmer och oroar dig för så mycket. 42 Men bara ett är nödvändigt. Maria har valt den goda delen, och den skall inte tas ifrån henne."

 

Jesus visade att han gåg Marta men i kärlek så tillrättavisade Han henne så att hon fick rätt prioriteringar. Han såg även Maria och hennes behov och Han bekräftade även hennes behov genom att tala om att hon valt rätt.

 


Joh 20- Jesus hos sina lärjungar

19 På kvällen samma dag, den första veckodagen, var lärjungarna samlade bakom låsta dörrar av rädsla för judarna. Då kom Jesus och stod mitt ibland dem och sade: "Frid vare med er." 20 När han hade sagt detta visade han dem sina händer och sin sida. Och lärjungarna blev glada när de såg Herren. 21 Jesus sade än en gång till dem: "Frid vare med er. Som Fadern har sänt mig sänder jag er." 22 Sedan han sagt detta, andades han på dem och sade: "Tag emot den helige Ande! 23 Om ni förlåter någon hans synder så är de förlåtna, och om ni binder någon i hans synder så är han bunden.

 

Jesus kom till dem när de var i stor sorg.

 

Joh 20 - Den uppståndne och Thomas

24 Thomas, en av de tolv, han som kallades Tvillingen,* hade inte varit med dem när Jesus kom. 25 De andra lärjungarna sade nu till honom: "Vi har sett Herren." Men han svarade dem: "Om jag inte får se hålen efter spikarna i hans händer och sticka fingret i hålen efter spikarna och inte får sticka min hand i hans sida, så kan jag inte tro." 26 Åtta dagar därefter samlades hans lärjungar igen där inne, och Thomas var med bland dem. Då kom Jesus, medan dörrarna var låsta, och stod mitt ibland dem och sade: "Frid vare med er." 27 Sedan sade han till Thomas: "Räck hit ditt finger och se mina händer. Och räck hit din hand och stick den i min sida. Och tvivla inte utan tro!" 28 Thomas svarade honom: "Min Herre och min Gud!" 29 Jesus sade till honom: "Därför att du har sett mig, tror du. Saliga är de som tror, fastän de inte ser."


Jesus kände Tommas, Han viste att Tommas hade svårt att tro på saker att han ofta tvivlade och driven av sin kärlek till Tommas så möta Jesus honom där han var. I kärlek så överbevisade Jesus för Tommas att Han var den Han sa sig vara.


Sammanfattning:

De jag känner när jag läser dessa texter är att Jesus mötte människor i både sjukdom och i olika slags problem. och oavsett om de gälde fruktan eller sjukdom så mötte Han dom där dom var. De som var svaga styrkte Han. Han var väldigt varsam om de som de trasiga och i de fall där han tillrättavisade var de i kärlek och Han visade dem att Han ville dem väl.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Känslokällan - 8 juni 2013 22:06

I psaltaren 23 beskriver psalmisten hur Gud är med genom livet och leder och beskyddar oss. Han skriver bla " ..om jag än vandrar i dödsskuggans dal så fruktar jag intet ont.." Den senaste tiden har denna vers fått betyda väldigt mycket för mig d...

Av Känslokällan - 12 januari 2013 23:28

Vem vill Gud använda?? 1 kor 1:28 Och det som i världen var svagt, det utvalde Gud, för att han skulle låta det starka komma på skam. Och det som i världen var ringa och föraktat, det utvalde Gud -- ja, det som ingenting var -- för att han...

Av Känslokällan - 12 januari 2013 22:21

  I 5 mosebok 4:29 säger Han ,När du söker mig med hela ditt hjärta, ska du finna mig. Han gömmer sig med andra ord inte utan vill finnas hos oss. Vill stötta och hjälpa oss. Även om vägen är svår så finns Han vid vår sida. Jesaja 43: 2 säger; O...

Av Känslokällan - 12 januari 2013 21:55

Redan i första boken i bibeln i första kapitlet kan vi läsa att Gud skapade människan till sin avbild, till Sin avbild skapade Han henne, till man och kvinna skapade Han dem. Och Gud välsignade dem ....” (1 Mos 1:27-28) Så här börjar hela mänis...

Ovido - Quiz & Flashcards