Alla inlägg under oktober 2011

Av Känslokällan - 14 oktober 2011 01:05

Till att börja med kan de vara bra o reda ut vad jag menar med Själavård och Förbön.

Själavård- att vårda själen, att som medmänniska eller anställd samtala med människor som på ett eller annat sätt befinner sig i kris.

Med förbön mennar jag främst när man ber för någon på plats med handpåläggning dvs att man lägger händerna på kroppen på den man ber för.

Nu när vi rett ut vad jag menar med de orden så är de dags o förklara varför jag vill skriva om detta ämne. Under mina år i olika församlingar så har jag både fått förbön och själavård men oxå fungerat som både förebedjare och själavårdare.

Och då jag själv varit den som fått tagit emot så har jag flera gånger råkat ut för fel behandling av personer som vill så rätt men gör så fel. Personer som har läst bibeln och kanske undervisats om hur man ska göra men som missar en viktig del, och de är att möta individen.

Jag har själv upplevt och har även pratat med andra som upplevt hur de nästan blivigt andligt våldtagna, just för att förebedjaren inte lyssnar in individen utan kör på enligt sin mall och sin tro eller som helt tvärtom inte känt sig tagna på allvar. Därför vill jag ta o se på hur Jesus gjorde när han mötte människor.


Som jag tänker nu kommer nästa inlägg bestå av tre delar

1. Ser vi ut i från olika bibel ord hur jesus möter människors behov.

2. Gå in djupare i Jesu möte med den samariska kvinnan

3. Sammanfatta och ge några konkreta tips på saker jag tänkt på kan vara bra i förbön och själavårds situationer.


Av Känslokällan - 11 oktober 2011 17:19

En del saker håller jag med om i "Kom som du är" en del saker tänker jag inte lika dant om men tycker att de är viktigt att få se olika personers sätt o se på saker.

För mig personligen finns de några saker som jag verkligen tagit till mig av de som tas upp i "Kom som du är" och den viktigaste är:

"Här är poängen: Gud fördömer oss inte för att vi
befinner oss i ett tillstånd som vi inte valt, även om de kanske
inte är så han avsåg från början, men han håller oss ansvariga
för våra val."

Avslutar delen om homosexuallitet för nu. Ni är välkomna att kommentera inläggen och så kanske vi kan få se saker ur olikas synsätt. (OBS all diskussion ska ske i vänlig ton.)

Av Känslokällan - 11 oktober 2011 17:03
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Ovido - Quiz & Flashcards