Direktlänk till inlägg 23 september 2012

Del 2 Den samariska kvinnan

Av Känslokällan - 23 september 2012 04:45

Anledningen till att jag valt att fördjupa mig i just denna berättelse är för i denna berättelse kan vi få se hur Jesus möter en kvinna som befinner sig i en svår (pinsam) situation. 


Joh 4- Jesus och den samaritiska kvinnan

1 När Jesus fick veta att fariseerna hade hört att han vann fler lärjungar och döpte fler än Johannes 2 - men det var inte Jesus själv utan hans lärjungar som döpte - 3 lämnade han Judeen och vände tillbaka till Galileen. 4 Han måste då ta vägen genom Samarien 5 och kom till en samaritisk stad som heter Sykar,* nära det jordstycke som Jakob hade gett åt sin son Josef. 6 Där fanns Jakobs brunn. Eftersom Jesus var trött av vandringen, satte han sig där vid brunnen. Det var omkring sjätte timmen. 7 Då kom en samaritisk kvinna för att hämta vatten. Jesus sade till henne: "Ge mig att dricka." 8 Hans lärjungar hade gått in i staden för att köpa mat. 9 Den samaritiska kvinnan sade till honom: "Hur kan du som är jude be mig, en samaritisk kvinna, om något att dricka?" - Judarna umgås inte med samariterna.* - 10 Jesus svarade henne: "Om du kände till Guds gåva och vem det är som säger till dig: Ge mig att dricka, då skulle du ha bett honom, och han skulle ha gett dig levande vatten." 11 Hon sade: "Herre, inte ens en skopa har du, och brunnen är djup. Varifrån får du då det levande vattnet? 12 Inte är väl du förmer än vår fader Jakob, som gav oss brunnen och själv drack ur den, liksom hans söner och hans boskap?" 13 Jesus svarade henne: "Var och en som dricker av det här vattnet blir törstig igen. 14 Men den som dricker av det vatten jag ger honom skall aldrig någonsin törsta. Det vatten jag ger skall i honom bli en källa, som flödar fram och ger evigt liv." 15 Kvinnan sade till honom: "Herre, ge mig det vattnet, så att jag inte blir törstig och behöver gå hit och hämta vatten." 16 Han sade: "Gå och hämta din man och kom hit!" 17 Kvinnan svarade: "Jag har ingen man." Jesus sade: "Du har rätt när du säger att du inte har någon man. 18 Fem män har du haft, och den du har nu är inte din man. Det du sade är sant." 19 Kvinnan sade: "Herre, jag märker att du är en profet. 20 Våra fäder har tillbett på detta berg,* och ni säger att den plats där man skall tillbe finns i Jerusalem." 21 Jesus svarade: "Tro mig, kvinna, den tid kommer, då det varken är på detta berg eller i Jerusalem som ni skall tillbe Fadern. 22 Ni tillber vad ni inte känner. Vi tillber vad vi känner, eftersom frälsningen kommer från judarna. 23 Men den tid kommer, ja, den är redan här, då sanna tillbedjare skall tillbe Fadern i ande och sanning. Ty sådana tillbedjare vill Fadern ha. 24 Gud är ande, och de som tillber honom måste tillbe i ande och sanning." 25 Kvinnan sade till honom: "Jag vet att Messias skall komma, han som kallas Kristus. När han kommer, skall han förkunna allt för oss." 26 Jesus sade till henne: "Det Är Jag,* den som talar med dig." 27 Just då kom hans lärjungar, och de blev förvånade över att han talade med en kvinna, men ingen frågade vad han ville henne eller varför han talade med henne. 28 Kvinnan lät sin kruka stå och gick in i staden och sade till folket: 29 "Kom och se en man som har sagt mig allt vad jag har gjort. Han kanske är Messias." 30 Då gick de ut ur staden och kom till honom. 31 Under tiden bad lärjungarna honom: "Rabbi, ät." 32 Men han sade till dem: "Jag har mat att äta som ni inte känner till." 33 Lärjungarna sade till varandra: "Inte kan väl någon ha kommit med mat till honom?" 34 Jesus sade: "Min mat är att göra hans vilja som har sänt mig och att fullborda hans verk. 35 Säger ni inte att det ännu är fyra månader kvar till skörden? Men se, jag säger er: Lyft blicken och se hur fälten har vitnat till skörd. 36 Redan nu får den som skördar sin lön. Han samlar in frukt till evigt liv, så att den som sår och den som skördar kan glädja sig på samma gång. 37 Ändå är det ordet sant, att en sår och en annan skördar. 38 Jag har sänt er att skörda där ni inte har arbetat. Andra har arbetat, och ni har gått in i deras arbete." 39 Många samariter från den staden kom till tro på honom genom kvinnans ord, då hon vittnade: "Han har sagt mig allt vad jag har gjort." 40 När samariterna kom till honom, bad de att han skulle stanna kvar hos dem, och han stannade där två dagar. 41 Och många fler kom till tro på grund av hans ord, 42 och de sade till kvinnan: "Nu tror vi inte längre bara för dina ords skull. Vi har själva hört honom och vet att han verkligen är världens Frälsare."

 


Jag har valt att ha hela berättelsen så vi får en helhet men kommer lyfta ut vissa delar och dela med mig av mina tankar kring dessa.

 

4 Han måste då ta vägen genom Samarien 5 och kom till en samaritisk stad som heter Sykar,* nära det jordstycke som Jakob hade gett åt sin son Josef. 6 Där fanns Jakobs brunn. Eftersom Jesus var trött av vandringen, satte han sig där vid brunnen. Det var omkring sjätte timmen



Redan i dessa första rader så finns de lite spännande detaljer som kan vara bra o veta. 

Som Jude så undvek man både samareer och samarien som plats. Man gick helldre  långa omvägar än att gå igenom samarien då de räknades som orena.

Meningen " de var omkring sjätte timmen" talalar om för oss att de var mitt på dagen och den tid då de flesta höll siesta. Ingen förväntades va vid brunnen vid den tiden på dygnet. Då kvinnorna hämtade vatten tidigt på morgonen.



8 Hans lärjungar hade gått in i staden för att köpa mat.

 


I en annan översättning står de att Jesus sänt i väg dem för att köpa mat. Och jag kan inte låta bli att tänka att Jesus viste redan innan vad som skulle komma. Han viste att Han trots att de var mitt på dagen skulle träffa denna kvinna. Och Han viste att de dom skulle komma att prata om var väldigt personligt och väldigt pinsamt för kvinnan och därför såg Han till att lärjungarna inte var där utan att Han fick möta kvinnan i ensamhet.

 

9 Den samaritiska kvinnan sade till honom: "Hur kan du som är jude be mig, en samaritisk kvinna, om något att dricka?" - Judarna umgås inte med samariterna.* 

 

En Judisk man pratade inte med en samarier och speciellt inte med en kvinna. Och en Jude bad inte en Samarisk kvinna om något.


Vi hoppar några versar:

 

" 16 Han sade: "Gå och hämta din man och kom hit! 17 Kvinnan svarade: "Jag har ingen man." Jesus sade: "Du har rätt när du säger att du inte har någon man.

 

Jesus viste redan hur kvinnas situation såg ut, men i stället för att börja läxa upp henne för hur hon levde så bad Han henne hämta sin man. Och där igenom ger henne möjlighet att bekänna sin synd. Läser man vidare så får Kvinnan upp ögonen för vem hon har mött och Jesus får möta hennes hjärta o förvandla det.

 

 

Sammanfattning:

Jag tycker som sagt om denna berättelse då den för mig fungerar som en förebild för hur varsam Jesus är om oss människor.

Jesus bryr sig inte om vilka vi är, vad vi har för färg på huden eller för kläder på kroppen. Om man sätter in berättelsen i nu tid så skulle den samariska kvinnan kunna vara en prostituerad kvinna i nått slum område. 

 

Jesus styrs inte av tiden på dygnet. Han kan komma även om de är mitt i siestan då alla andra sover. Han vill möta dig där du är.

 

Han är mån om dig och vill inte göra bort dig in för massa människor utan Han vill möta dig personligen. Han har ett privat budskap till dig och vill möta dig i ensamheten. Även om de innebär att skicka i väg sina egna lärjungar mitt på dagen in till stan för att handla mat.

 

Jesus vågar visa sig beroende av dig, för att du ska förstå att du är beroende av Honom.

Han vågar be dig om vatten för att du ska förstå att du behöver Honom att Han har nått så mycket bättre att erbjuda.

 

Jesus pekar inte finger åt dig, men Han vill att du ska erkänna din synd så att Han kan ta bort den. Han har redan burit syndens straff på korset och Han har kommit för att sätta dig fri.

Så utan att fördömma dig så vill Han pecka på det som inte är bra och få dig att erkänna och lägga bort de som inte är bra.

 

Jesus vill återupprätta dig.

 

 

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Känslokällan - 8 juni 2013 22:06

I psaltaren 23 beskriver psalmisten hur Gud är med genom livet och leder och beskyddar oss. Han skriver bla " ..om jag än vandrar i dödsskuggans dal så fruktar jag intet ont.." Den senaste tiden har denna vers fått betyda väldigt mycket för mig d...

Av Känslokällan - 12 januari 2013 23:28

Vem vill Gud använda?? 1 kor 1:28 Och det som i världen var svagt, det utvalde Gud, för att han skulle låta det starka komma på skam. Och det som i världen var ringa och föraktat, det utvalde Gud -- ja, det som ingenting var -- för att han...

Av Känslokällan - 12 januari 2013 22:21

  I 5 mosebok 4:29 säger Han ,När du söker mig med hela ditt hjärta, ska du finna mig. Han gömmer sig med andra ord inte utan vill finnas hos oss. Vill stötta och hjälpa oss. Även om vägen är svår så finns Han vid vår sida. Jesaja 43: 2 säger; O...

Av Känslokällan - 12 januari 2013 21:55

Redan i första boken i bibeln i första kapitlet kan vi läsa att Gud skapade människan till sin avbild, till Sin avbild skapade Han henne, till man och kvinna skapade Han dem. Och Gud välsignade dem ....” (1 Mos 1:27-28) Så här börjar hela mänis...

Ovido - Quiz & Flashcards