Direktlänk till inlägg 12 januari 2013

Vem är jag.. Del 1.

Av Känslokällan - 12 januari 2013 21:55

Redan i första boken i bibeln i första kapitlet kan vi läsa att Gud skapade människan till sin avbild, till Sin avbild skapade Han henne, till man och kvinna skapade Han dem. Och Gud välsignade dem ....” (1 Mos 1:27-28) Så här börjar hela mäniskans existens. Hon skapas av Gud fadern själv och när hon skapats välsignade Han dem. En människa är inte bara som vilket djur som hälst nej om människan så säger Gud att du är skapad till Guds avbild och redan från första stund har Han välsignat dig.


Du vet kanske inte vem jag är, men jag känner dig säger Gud i Psalm 139:1. Du är inte vem som helst, en i mängden som bara råkade bli. Nej Gud säger själv att Han KÄNNER dig. I Jesaja 43:1 kan vi läsa att ; Gud har kallat dig vid namn, Han älskar dig så mycket att Han vet vad du heter.



Gud fortsätter att visa sin kärlek till dig genom att förklar att Han inte bara vet vad du heter utan “Jag är förtrogen med allt du gör” (Psalm 139:3) . “Jag vet när du sitter och när du står “ (Psalm 139:2). “Till och med varje hårstrå på ditt huvud är räknad” (Matteusevangeliet 10:29-31).

Om du hade varit en slump hade Han då brytt sig så mycket om dig att Han till och med har räknat hårstråna på ditt huvud?

Nej du är ingen slup. Det kvittar vad andra sagt till dig tidigare. Om du fått höra att du var ett misstag. En spruken kondom eller oönskad.

För du var inget misstag utan du var förutbestämd av Gud fader själv.

Han säger ; Jag kände dig innan du blev bildad i moderlivet (Jeremia 1:4-5) Du är inget misstag, därför att alla dina dagar var redan skrivna i min bok (Psalm 139:15-16)Jag valde dig då jag planlade skapelsen (Efesierbrevet 1:11-12).

Du var med i planeringen redan innan jorden skapades, Gud hade en tanke för just dig och Han viste redan vem du var. Du är inget misstag utan en Gudomlig skapelse.


Vi får ofta höra massor om oss från sk vänner. Men i Psaltaren 139:14- kan vi läsa att Gud har skapat våra njurar, Han sammanvävde oss i moderlivet. Benen i vår kropp var inte osynliga för Honom, när vi formades i det fördolda och Hans ögon såg oss när vi ännu var ett outvecklat foster.  Därför är vi en underbar skapelse och vart och ett av våra livsdagar är uppskrivna i Hans bok. De har varit bestämda innan någon av dem hade kommit till.

I Jesaja 46:3-4 säger Han ;“... Jag har skapat er och haft omsorg om er sedan ni föddes 4 Jag ska vara er Gud under hela er livstid, Ja, även när ni blivigt gamla och håret börjar bli grått. Jag har skapat er och ska också sörja för er. Jag ska uppbehålla er och vara er Frälsare.


Gud har varit med oss från vårt första andetag. Han har brytt sig och gråtit när Han sett hur vi behandlats illa. Och skrattat och glädts med oss då vi fått må bra. Han har alltid brytt sig om oss och kommer alltid bry sig om oss.

Kung David skriver i Psaltaren 139:5-16 Du omsluter mig på alla sidor och håller mig i din hand. Och precis som Han gjorde det med David vill Han göra det med dig och mig. För Gud gör inte skillnad på människor (Rom 2:11)


Men när livet trasslar till sig så är det lätt att känna sig ensam och övergiven man undrar om Gud har övergivigt än. Men Gud säger att Jag är inte långt bort ifrån dig eller arg på dig, utan jag är den fullkomliga kärleken (Första Johannesbrevet 4:16). Vi kan göra fel men Gud finns alltid där och vill göra allt bra igen. När vi ber Honom om förlåtelse så vill Han förlåta oss och synden glömms bort som om den aldrig har funnits.


Gud vill inget annat än att få ge dig av sin kärlek. Det är mitt begär att få ge dig min kärlek, bara därför att du är mitt barn och jag är din far (Första Johannesbrevet 3:1)


Om man blivigt sårad och skadad av dem som egentligen skulle styrka och skydda än så kan det vara svårt att ta till sig Gud som en fader men Han säger själv. Jag erbjuder dig mer än en jordisk fader kan någonsin erbjuda dig (Matteusevangeliet 7:11) För jag är den fullkomliga fadern (Matteusevangeliet 5:48)

Gud vet att en jordisk mor eller far kan brista i sin omvårdnad och i sin kärlek. Därför säger Han att Han kan erbjuda mer än en jordisk far. För Gud är fullkomlig och Varje fullkomlig gåva som du får, kommer från Hans hand (Jakobsbrevet 1:17)


Men om Gud nu vill oss så väl varför drabbas vi då av så mycket ondska?

Ja det kan verkligen vara svårt att förstå men, återigen Gud är kärlek och Han önskar inget annat än Kärlek och godhet för oss men världen är ond till följd av våra syndiga handlingar. Och andra människors onda handlingar kan drabba oss. Men Guds plan för din framtid har alltid varit fylld med hopp (Jeremia 29:11).


Men om Detta är sant och Gud är allsmäktig varför tar Han då inte bara bort ondskan?

Gud har all makt men när Gud skapade oss så gav Han oss våran egen vilja som gåva och Han vill inte göra intrång på den. Han vill inte ha robbotar utan Han vill ha människor som själva väljer att leva efter Hans vilja och Hans kärlek. Just för att Han älskar dig så otroligt mycket så beslutade Han sig för att ge människan en extra chans.

Trots att vi syndar och där med gått miste om Hans härlighet så ville Han ge oss en chans till. Och det var därför Han sände Jesus för att dö på ett kors för din och min skull.


I Jeremia 31:3 kan vi läsa "Med evig kärlek har jag älskat dig, därför låter jag min nåd förbliva över dig. Genom Jesu död kan vi få nåden att bli räddade/frälsta. Guds kärlek var så stor så Han kunde inte låta bli att göra en räddnings plan för oss. Han vill aldrig sluta att göra dig gott (Jeremia 32:40). För du är Hans dyrbar egendom (2 Moseboken 19:5)


I Johannesevangeliet 17:23 och 26 så kan vi läsa att Han älskar oss lika mycket som Han älskar Jesus och att Han lät sin kärlek till oss bli uppenbarad genom Jesus. Hans död var det yttersta uttrycket av Guds kärlek till oss (1 Johannesbrevet 4:10) Han kom för att visa att Han är för dig och mig ,inte emot oss (Romarbrevet 8:31)

Och för att meddela att Han inte räknar till våra synder (2 Korinthierbrevet 5:18-19)

Det kvittar om vi råkar ramla och halka fel. Han slutar inte älska oss för det utan Han finns alltid vid vår sida. När vi ber om förlåtelse är Han snabb att förlåta och återuppräta oss.

I romarbrevet 8:38-39 Ger Gud oss löftet att inget kan skilja oss från Hans kärlek. Och en dag skall Han torka alla våra tårar från våra ögon (Uppenbarelseboken 21:4) 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Känslokällan - 8 juni 2013 22:06

I psaltaren 23 beskriver psalmisten hur Gud är med genom livet och leder och beskyddar oss. Han skriver bla " ..om jag än vandrar i dödsskuggans dal så fruktar jag intet ont.." Den senaste tiden har denna vers fått betyda väldigt mycket för mig d...

Av Känslokällan - 12 januari 2013 23:28

Vem vill Gud använda?? 1 kor 1:28 Och det som i världen var svagt, det utvalde Gud, för att han skulle låta det starka komma på skam. Och det som i världen var ringa och föraktat, det utvalde Gud -- ja, det som ingenting var -- för att han...

Av Känslokällan - 12 januari 2013 22:21

  I 5 mosebok 4:29 säger Han ,När du söker mig med hela ditt hjärta, ska du finna mig. Han gömmer sig med andra ord inte utan vill finnas hos oss. Vill stötta och hjälpa oss. Även om vägen är svår så finns Han vid vår sida. Jesaja 43: 2 säger; O...

Av Känslokällan - 12 januari 2013 19:35

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=9Q5T9RYLiG4#!     Faderns Kärleksbrev Mitt barn Du vet kanske inte vem jag är, men jag känner dig Psalm 139:1 Jag vet när du sitter och när du står Psalm 139:2 Jag är förtrogen med ...

Ovido - Quiz & Flashcards